Rotterdam,
19
april
2021
|
09:21
Europe/Amsterdam

A La Plancha komt in handen van de buurt en fans

Succesvolle nieuwe stap voor Rotterdams restaurant op Noordereiland: tien miljoen aandelen binnen één dag uitgegeven

Samenvatting

Wat in 2012 begon als een evenement van twaalf dagen, is uitgegroeid tot een unieke ontmoetingsplek aan de Maas die door Rotterdam massaal in de armen is gesloten. Pop-up visrestaurant A La Plancha is bij zomerse dagen niet meer weg te denken van het Noordereiland. Nu is het tijd voor een nieuwe stap. Om de buurtfunctie het hele jaar door te vervullen, opent het restaurant op een vaste locatie. Daarbij wil A La Plancha Rotterdammers in het algemeen en Noordereilanders in het bijzonder nóg meer bij het concept betrekken. Het restaurant brengt een langgekoesterde wens in vervulling: A La Plancha wordt eigendom van de buurt door middel van een aandeelhouderschap. Met succes: alle aandelen zijn binnen 24 uur uitgegeven. “Wij geloven dat de aandelen van A La Plancha in handen moeten zijn van de mensen die er het meest om geven”, meent initiatiefnemer en eilander Hans Mosselman.

Van stakeholders naar shareholders
A La Plancha, ontstaan uit een buurtinitiatief, is negen jaar later nog steeds sterk verbonden met het Noordereiland en haar bewoners. De vele vaste bezoekers vormen de ambassadeurs van het concept. Omdat de Noordereilanders altijd de belangrijkste stakeholders zullen blijven, betrekt A La Plancha hen op een unieke manier. Daarom wordt A La Plancha het eerste (buurt)restaurant in Rotterdam dat in bezit is van stakeholders. De stakeholders bestaan naast Noordereilanders uit iedereen met een belang in en een warm hart voor A La Plancha: medewerkers, leveranciers, fans, familie en vrienden. Zij zijn mede-eigenaar met aandelen vanaf 100 euro.

 

Online community
Aandeelhouders van A La Plancha begrijpen dat het rendement niet alleen in euro’s is uit te drukken, maar ook in een maatschappelijke meerwaarde. Zij kunnen op een laagdrempelige manier ideeën uitwisselen, meedenken én meebeslissen over het restaurant via een online community. Tevens kunnen de stakeholders gebruikmaken van voordelen uit het loyaliteitsprogramma, zoals speciale acties op verjaardagen, het overslaan van de wachtrij en een plek aan de stamtafel. “De bezoekers, gasten of klanten van een onderneming, die telkens terugkomen en de waarde ervan omarmen, zijn eigenlijk de echte eigenaren van een bedrijf. Met dit concept maken wij dat werkelijkheid”, zegt mede-initiatiefnemer Wietse Sennema.

 

Vaste locatie aan wal
Natuurlijk kun je met mooi weer blijven genieten van verse vis op het pop-upterras aan de waterkant. Om het hele jaar door een buurtfunctie te creëren – ook buiten de zomermaanden of op druilerige dagen – opent A La Plancha daarnaast op een vaste locatie op het Noordereiland. Hiervoor is het voormalige café aan de Van der Takstraat 2 overgenomen, dat zich recht tegenover de pop-uplocatie van A La Plancha bevindt. Met het restaurant gaat een wens van de buurt in vervulling: een ontmoetingsplek waar iedereen het hele jaar door welkom is. De succesformule blijft onveranderd; ook aan wal worden verse en eerlijke gerechten bereid. De chefs laten zich leiden door het seizoen, wat de markt biedt en waar hun hoofd naar staat. De keuken beschikt natuurlijk over een plancha, een gloeiende plaat. Hierop wordt vis én vlees bereid. Een vaste kaart is er niet, zodat A La Plancha steeds kan verrassen met nieuwe gerechten. Van bitterballen tot oesters en van linzensoep tot een klassieke bisque d’homard.

 

Buurtcohesie op het Noordereiland
Het Noordereiland aantrekkelijk maken om te wonen en te verblijven, dat was jaren geleden de vraag van Expeditie Noordereiland in opdracht van deelgemeente Feijenoord en woningbouwcorporatie Woonstad Rotterdam. Missie geslaagd, want A La Plancha zette het Noordereiland in de schijnwerpers. En niet alleen dankzij het fantastische terras aan de Maas. Het restaurant stimuleert de wijkeconomie door te werken met lokale leveranciers en biedt werkgelegenheid op het eiland. Ook mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt en werknemers zonder horecaervaring krijgen de kans om zich te ontwikkelen. Door de eilandbewoners en ondernemers actief te betrekken bij A La Plancha wordt de buurtcohesie versterkt.

 

Over A La Plancha
Lange tijd was er niks te beleven op de rivieroevers van het Noordereiland, het eiland in de Maas. In 2012 kwam daar verandering in, toen pop-up visrestaurant A La Plancha twaalf dagen lang de tafels dekte op het landhoofd van de oude Willemsbrug. Sindsdien weten Rotterdammers het Noordereiland te vinden: een plek om een vakantiegevoel te krijgen en het dagelijkse leven even te ontvluchten onder het genot van duurzaam gevangen vis en een goed glas wijn. “A La Plancha is geen doel, maar een middel om mensen bij elkaar te brengen en van hun stad te laten genieten”, zegt Hans Mosselman.

Boilerplate

Meer informatie over A La Plancha

Adres: Maaskade 74, 3071 NC Rotterdam
Website: http://www.alaplancha.nl
Facebook: http://www.facebook.com/alaplancharotterdam
Instagram: https://www.instagram.com/ala_plancha_rotterdam

A La Plancha opent zodra de coronamaatregelen dat toelaten.

Meer informatie over aandelen in A La Plancha? Neem contact op via amigos@alaplancha.nl