Rotterdam,
17
september
2018
|
17:05
Europe/Amsterdam

Gault&Millau organiseert Mastercard Nederland liefdadigheidsdiner World Food Programme

Primeur tijdens de lancering van de vernieuwde Gault&Millau restaurantgids 2019

Maandag 17 september 2018 heeft Godfried van der Lugt, directeur Gault&Millau Nederland, tijdens de horecavakbeurs ‘Gastvrij Rotterdam’ de primeur onthuld dat Gault&Millau en Mastercard een bijzondere samenwerking aangaan. Gault&Millau lanceert de nieuwe Gault&Millau restaurantgids 2019 op maandag 3 december 2018 in De Kromhouthal in Amsterdam. De presentatie van de Gault&Millau gids 2019 vindt plaats in de middag en wordt gevierd met de top van de Nederlandse gastronomie. Diezelfde avond organiseert Gault&Millau het Mastercard Nederland World Food Programme liefdadigheidsdiner, gepresenteerd door Katja Schuurman.

Voedselhulp aan kinderen
Gault&Millau en Mastercard Nederland bundelen hun krachten en grijpen de feestelijke lancering van de nieuwe gids voor 2019 aan om naast de Nederlandse gastronomie ook een belangrijk ander thema op de kaart te zetten: voedselhulp aan kinderen. Het doel is om samen zoveel mogelijk donaties in te zamelen. Zo werkt het Rotterdamse kunstenaarscollectief AAAFRESH123 in opdracht van Gault&Millau op Gastvrij Rotterdam aan een schilderij dat tijdens het liefdadigheidsdiner in december wordt geveild. Het totale bedrag van alle donaties wordt door Mastercard verdubbeld.

World Food Programme, Mastercard en Gault&Millau
Elk jaar voorziet World Food Programme van de Verenigde Naties meer dan 20 miljoen kinderen van schoolmaaltijden. Mastercard levert jaarlijks wereldwijd een bijdrage hieraan van 100 miljoen maaltijden aan schoolgaande kinderen in ontwikkelingslanden, waarvan 1,9 miljoen maaltijden vanuit Mastercard Nederland. Door schoolmaaltijden aan te bieden, wordt toegang tot onderwijs gestimuleerd en krijgen kinderen de mogelijkheid zichzelf te ontwikkelen, om uiteindelijk niet meer afhankelijk te zijn van voedselhulp en financieel onafhankelijk te zijn.

Waar Gault&Millau alles van een goede maaltijd weet, weet het World Food Programme hoe belangrijk het is om überhaupt een maaltijd te krijgen. Op het Mastercard Nederland World Food Programme liefdadigheidsdiner komen beide werelden op één avond samen. Een deel van de beste chefs van Nederland kookt voor de gasten, waaronder de chefs die dit jaar door Gault&Millau verkozen worden tot ‘Chef van het jaar’ en ‘Jonge topchef van het jaar’.

Nieuwe gids en prijsuitreiking
De lancering van de nieuwe Gault&Millau gids 2019 vindt plaats in de middag en wordt gevierd met de top van de Nederlandse gastronomie en partners van Gault&Millau. Dan worden ook de titelwinnaars voor 2019 bekend gemaakt. Deze bijeenkomst is alleen op uitnodiging bij te wonen.

Het Mastercard Nederland World Food Programme liefdadigheidsdiner dat Gault&Millau organiseert vindt in de avond plaats. De avond wordt gepresenteerd door Katja Schuurman en kenmerkt zich door gastronomische ervaringen, priceless entertainment en unieke veilingen om geld in te zamelen voor World Food Programme. Belangstellenden kunnen hierbij aanwezig zijn door een plaats te reserveren via godfried@gault-millau.nl. Tafelreserveringen zijn vanaf 2 personen mogelijk aan een tafel van 10 personen. De prijs voor het diner is € 225,- per persoon of € 2.250,- voor een tafel (excl. BTW). Het geheel vindt plaats in De Kromhouthal in Amsterdam.

Over Gault&Millau

Gault&Millau is fan van de Nederlandse gastronomie en publiceert sinds 2003 jaarlijks een culinaire restaurantgids over Nederland. Onafhankelijke, professionele inspecteurs bezoeken de restaurants anoniem en beoordelen die op een schaal van 1-20. Restaurants die 12 punten of hoger scoren, worden geselecteerd voor de gids. De kwaliteit op het bord is hierbij leidend. Alle in de gids gepubliceerde restaurants zijn tevens vindbaar online op www.gaultmillau.com en op de Gault&Millau App.

Gault&Millau publiceerde de eerste gids in Frankrijk in 1969 als tegenreactie op de heersende culinaire consensus. Inmiddels is Gault&Millau wereldwijd actief in 18 landen (Australië, Roemenië, Zwitserland, Georgië, Oostenrijk, België, Canada, Kroatië, Frankrijk, Duitsland, Hongarije, Japan, Luxemburg, Marokko, Nederland, Rusland, Slovenië en Israël). Naast publicatie van (gepersonaliseerde) culinaire restaurantgidsen en specials, organiseert Gault&Millau ook culinaire events.