Rotterdam,
26
november
2018
|
14:18
Europe/Amsterdam

Grace Spiegel schildert dromerige portretten van Aziatische vrouwen

Kunstenares laat zich inspireren door Oriëntaals antiek, Chinese stoffen en aardse kleuren

Samenvatting

Kunstenares Grace Spiegel (Amsterdam, 1968) gebruikt eigenlijk maar twee kwasten om mee te schilderen. Meer heeft ze niet nodig. Voor haar intieme en dromerige portretten van Aziatische vrouwen laat ze vooral haar vingers het werk doen. Op haar palet gebruikt ze ook niet meer dan zes basiskleuren. “Dat is ruim voldoende om wel vijftig prachtige en serene kleuren mee te mengen,” legt zij uit.

Bijzondere stoffen en verfijnde kleuren
Als interieurstylist heeft Grace ruim vijftien jaar gewerkt met de mooiste kleurpaletten en bijzondere stoffen. Tot 2010 had de kunstenares haar eigen interieurwinkel in Amsterdam en richtte huizen, appartementen en hotels in met de mooiste meubels en fijnste ontwerpen. Nadat ze haar winkel verkocht kwam de liefde voor kleur en patronen samen in haar schilderwerk.Nadat ze haar winkel van de hand deed, volgde Grace een deeltijdopleiding aan de kunstacademie in Haarlem. Ze begon met beeldhouwen, waarna het schilderen meer begon te kriebelen. Werken met patronen en kleur, dat was en is nog altijd haar grootste passie. “Het schilderen begon eigenlijk uit het niets,” vertelt ze. “Het ging vrijwel vanzelf. Ik wilde én met mijn handen werken, én met kleur. Na het volgen van een aantal masterclasses in binnen- en buitenland en veel experimenteren ontwikkelde ik mijn eigen stijl.”

Chinese kunst en antiek
Haar liefde voor schilderen begon in Zandvoort, waar Grace opgroeide tussen kunst en antiek. Haar vader, Herman Peters, maakte als amateurschilder Amsterdamse stadsgezichten en was eigenaar van een antiekwinkel. Al snel groeide bij Grace de liefde voor Orientaalse antieke objecten en porseleinen serviezen, met name uit China. “Hoe oud het ook is; Chinese kunst en antiek blijven tijdloos. Verfijnd en sereen, vol prachtige patronen en aardse tonen. Ik ben er door gefascineerd; het is bijna sprookjesachtig.” Haar huis staat dan ook vol objecten waaruit Grace inspiratie haalt: kleurrijke kimono’s, beschilderde gemberpotten, grote kwasten en stoffen schoentjes uit de Ming-dynastie. “Met al die bijzondere dessins en rustgevende tinten om mij heen ga ik aan de slag. Op canvas en op linnen doeken, waar ik als decoratie ook kussens van laat maken.”

Vingers en basiskleuren
Met haar portretten van Aziatische vrouwen komt voor Grace alles samen: haar liefde voor schilderen én voor Oriëntaalse kunst en antiek. Voorbeelden voor de serene gezichten in haar werk scheurt ze uit kranten en tijdschriften, waarna Grace haar eigen composities samenstelt. “Aziatische vrouwengezichten hebben iets ongrijpbaars. De gezichten drukken allemaal iets anders uit. Soms verlegen, soms zelfverzekerd. Een beetje brutaal, maar allemaal met een vleugje mysterie. Iets wat wij in het Westen niet kennen. Het schilderen van Chinese vrouwen verveelt me nooit.” Ze schildert het liefst met olieverf en acryl. De kleuren wit, zwart, oker, bruin, blauw en rood zijn de basis. De overige, vooral warme en aardse kleuren mengt ze zelf. “Zes kleuren, twee kwasten en mijn handen: meer heb ik niet nodig.”

Exposities
Het lichte atelier van Grace bevindt zich in een prachtig oud schoolgebouw in het hart van Zandvoort, met hoge plafonds en veel ramen. Grace is er elke dag te vinden en werkt er full time aan haar schilderijen. Ze exposeerde eerder tijdens de Kunstlijn in Haarlem (2015) en in Zandvoort (2016). In 2017 hingen haar werken ruim een halfjaar in Taller de Tapas in Ibiza Stad: het restaurant van meester-chef Boris Buono, bekend van het Deense sterrenrestaurant Noma. Momenteel werkt Grace aan een nieuwe expositie.

Boilerplate

Meer informatie over Grace Spiegel
Atelier : Koninginneweg 1, Zandvoort (alleen op afspraak)
Email : gacevanderspieger@ziggo.nl
Instagram : https://www.instagram.com/grace_spiegel_paintings/?hl=nl