Rotterdam,
02
maart
2023
|
10:02
Europe/Amsterdam

Hilton levert bijdrage aan duurzaam reisaanbod

Hotels richten zich op positieve impact op het milieu en de samenleving

Samenvatting

De reiswereld is de afgelopen jaren hard aan de slag gegaan met het samenstellen van een duurzamer aanbod. Hilton levert hier een bijdrage aan. Met hun ‘Travel with Purpose’ strategie richten ze zich op het maken van een positieve impact op het milieu en de samenleving. Er komt onder reizigers steeds meer bewustwording van de eventuele negatieve effecten die reizen hebben. Zij kiezen dan ook vaker voor locaties die hier actief mee aan de slag gaan. Als wereldwijd hospitality bedrijf streeft Hilton naar een duurzamere bedrijfsvoering met doelstellingen voor 2030 en een ESG-strategie (Environmental, Social, Governmental) met meetbare doelstellingen om de impact op het milieu te verminderen en lokale gemeenschappen te ondersteunen Dat gebeurt zowel globaal als lokaal. Drie Hilton locaties in Rotterdam en Amsterdam laten zien hoe zij bewust en sociaal verantwoord ondernemen en inspelen op de duurzame visie van de gasten.

Hilton Rotterdam
Het centraal gelegen Hilton Rotterdam laat zien dat lokale betrokkenheid loont. Dat begint allemaal met bewustwording onder het personeel. Medewerkers worden hierin getraind en gestimuleerd om maatschappelijk betrokken te blijven door bijvoorbeeld vrijwilligerswerk te doen in de regio. Een bijzondere samenwerking is die met het Leger Des Heils. Hilton Rotterdam is een samenwerking aangegaan met de re-integratie-tak 50|50. Het doel hiervan is om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt weer zo snel mogelijk aan het werk te krijgen. Tweedehands kleding wordt door het hotelpersoneel ingezameld zodat het een duurzame nieuwe bestemming krijgt. Om de milieu impact te verlagen is Hilton wereldwijd op zoek gegaan naar een partner voor het verwerken van zeep. Gebruikte en overgebleven zeepjes zorgen namelijk voor veel vervuiling. Samen met Clean the World wordt zeep verzameld, gesteriliseerd en gerecycled, waardoor al 73 miljoen stukken zeep niet op de afvalberg zijn beland. Het tegengaan van voedselverspilling pakt het hotel aan met Too Good To Go. Voor een vriendelijke prijs kunnen consumenten een pakket met overgebleven eten ophalen na afloop van het ontbijt of diner. Hierdoor wordt veel minder eten weggegooid wat een belangrijk onderdeel is van Hilton's ESG-doelstellingen voor 2030.

Hilton Amsterdam
Tot op de dag van vandaag is Hilton Amsterdam een populair hotel onder gasten uit de hele wereld. Het hotel is dagelijks bezig met het tegengaan van verspilling en zoekt naar nieuwe mogelijkheden om de CO2-voetafdruk te verlagen. Zo worden er ‘Carbon Neutral Meetings’ georganiseerd: bedrijven die komen vergaderen in het hotel kunnen de ecologische voetafdruk van hun evenement gratis compenseren. Hilton werkt hiervoor wereldwijd samen met ClimeCo. Om voedselverspilling tegen te gaan wordt gebruikgemaakt van een monitoringsapparaat van Orbisk. Hiermee krijgt het hotel inzicht in hoeveel voedsel en CO2 er wordt bespaard en het vergroot de bewustwording onder het personeel. Losse waterflessen bij vergaderingen en evenementen heeft Hilton Amsterdam in januari 2023 vervangen door een waterstation. Daarmee worden naar verwachting dit jaar al meer dan 10.000 plastic flessen voor eenmalig gebruik bespaard. En gasten die met een elektrische auto reizen, kunnen bij Hilton Amsterdam en DoubleTree by Hilton Amsterdam Centraal Station op de hotelparking hun auto opladen. Zo kunnen zij hun duurzame weg bij vertrek vervolgen.

DoubleTree by Hilton Amsterdam Centraal Station
Op een van de meest centraal gelegen locaties  van Amsterdam, nabij het Centraal Station, is DoubleTree by Hilton Amsterdam Centraal Station hard bezig met het vinden van duurzamere alternatieven voor hun hotel. In de keuken wordt een geavanceerd systeem gebruikt om voedselverspilling te minimaliseren: door middel van kunstmatige intelligentie wordt elke bestelling gecontroleerd. Binnenkort zorgen waterfilters en navulsystemen bij het hotel ervoor dat de plastic flessen (voor eenmalig gebruik) bij vergaderingen en evenementen overbodig zijn geworden. Om de milieu impact te verlagen is DoubleTree by Hilton Amsterdam Centraal Station op zoek gegaan naar een partner voor het verwerken van overgebleven zeepresten. Net als Hilton Rotterdam wordt samengewerkt met Clean the World. Daarnaast draagt de installatie van zeepdispensers op de hotelkamers bij aan het elimineren van zeepafval. Om optimaal gebruik te maken van energie wordt het hotel deels verwarmd en gekoeld via een WKO-installatie. In de zomer slaan ze de warmte van het weer op om in de winter het hotel te verwarmen. Terwijl in de winter de kou van het winterweer wordt opgeslagen om in de zomer het hotel te koelen.

Over Hilton hotels
Hilton is een toonaangevend wereldwijd horecabedrijf met een portefeuille van 19 merken van wereldklasse, bestaande uit 7.000 eigendommen en 1,1 miljoen kamers, in 122 landen en gebieden. Toegewijd aan het vervullen van zijn oprichtingsvisie om de aarde te vullen met het licht en de warmte van gastvrijheid, heeft Hilton in zijn meer dan 100-jarige geschiedenis meer dan 3 miljard gasten verwelkomd, een toppositie verdiend op de Fortune's 100 Best Companies to Work For lijst en is zes jaar achtereen erkend als een wereldwijde leider op de Dow Jones Sustainability Indices. Hilton heeft verschillende toonaangevende technologische verbeteringen geïntroduceerd om de gastervaring te verbeteren, waaronder Digital Key Share, automatische gratis kamerupgrades en de mogelijkheid om bevestigde aangrenzende kamers te boeken. Via het bekroonde gastenloyaliteitsprogramma Hilton Honors kunnen de 146 miljoen leden die rechtstreeks bij Hilton boeken punten sparen voor hotelovernachtingen en ervaringen die met geld niet te koop zijn. Met de gratis Hilton Honors app kunnen gasten hun verblijf boeken, hun kamer selecteren, inchecken, hun deur ontgrendelen met een Digital Key en uitchecken, allemaal vanaf hun smartphone.