Amsterdam,
20
april
2023
|
15:26
Europe/Amsterdam

Klassiek op het Amstelveld na 10 jaar niet meer weg te denken als muziekfestival van wereldniveau

Een Amsterdams muziekfestival en uniek podium voor jong talent

Samenvatting

Toen Tatiana Chevtchouk in 2012 Klassiek op het Amstelveld oprichtte, wilde ze haar droom realiseren: het bieden van een podium aan jong klassiek talent. Na haar 10-jarig jubileum te hebben gevierd zal deze zomer de 11e editie van Klassiek op het Amstelveld plaatsvinden. Dit openluchtfestival van hoog niveau is voor de muziekliefhebber niet meer weg te denken uit het culturele veld. Klassiek op het Amstelveld zorgt voor verbinding en biedt jong talent een groots podium door ze te laten optreden met professionele musici; zo kent Klassiek op het Amstelveld al vele succesverhalen. Het programma van dit jaar zal later bekend worden, maar er kan nu al worden verklapt dat grote namen als Maja Bogdanovic, het Concertgebouw Kamerorkest, Dutch National Opera Academy en Sinfonia Rotterdam o.l.v. Conrad van Alphen zullen optreden.

Klassieke muziek van wereldniveau

Klassiek op het Amstelveld (KOHA) creëert een podium voor klassieke muziek zonder grenzen. Klassieke muziek wordt zo laagdrempelig mogelijk aangeboden en is vrij toegankelijk zodat het ook publiek zal interesseren dat normaliter niet naar een concertzaal zou gaan. Gedurende het evenement kan het publiek komen en gaan, en genieten van de concerten die gratis te zien zullen zijn op het Amstelveld.

De organisatie van KOHA zoekt verbinding en werkt samen met een aantal mooie instituten en conservatoria in binnen- en buitenland. Zo werken ze samen met het Concertgebouw Kamerorkest samen met het Spotlight Concours; een zoektocht naar jong toptalent dat tijdens KOHA in de spotlight mag staan als solist en begeleid wordt door hetzelfde orkest. De juryleden tijdens het Spotlight Concours zijn Tatiana Chevtchouk, Michael Waterman, Thomas Beijer en Noa Wildschut. Een ander belangrijk onderdeel van het festival is het Open Podium. Hier mogen amateurs als jonge talenten, ongeacht leeftijd en ervaring, vrij spelen zonder competitie-element.

 

Springplank voor jong talent

Met veel trots begeleidt KOHA jonge talenten, samen met grote namen in de klassieke wereld. Deze jonge talenten, die een zekere passie en muzikaliteit laten zien wanneer zij spelen, zijn gescout door de artistiek leider bij concoursen, festivals of conservatoria. Ze krijgen de kans  zich te laten inspireren en eigen vaardigheden te ontwikkelen door samen te mogen spelen met gerenommeerde musici uit binnen- en buitenland. Het doel is om jonge talenten voor te bereiden op een succesvolle carrière in de muziekwereld.

Met een gevarieerd programma en door het geven van context, inspireert KOHA tevens het publiek dat wordt meegenomen in de historische achtergrond en de totstandkoming van het openluchtfestival. Veel klassieke werken zijn gebaseerd op verhalen of gebeurtenissen uit het echte leven. Door deze verhalen te vertellen wilt KOHA het publiek helpen bij het begrijpen van de emoties die in de muziek worden uitgedrukt. Ab Nieuwdorp zal deze editie presenteren en het publiek betrekken bij de optredens.

 

Succesverhalen door de jaren heen

Het grote succes van KOHA gaat gepaard met een aantal indrukwekkende verhalen van jonge talenten die, door hun deelname, zijn doorgebroken in de klassieke muziekwereld. Zo kreeg Noa Wildschut op veertienjarige leeftijd de kans om te spelen met het Concertgebouw Kamerorkest en later met beroemde violiste Simone Lamsma; nu is haar naam  internationaal bekend en mag ze spelen in concertzalen van het hoogste niveau. Ook Laetitia Gerards trad (in 2016) op met het Concertgebouw Kamerorkest. Dit gaf een boost aan haar zangcarrière waarna ze werd verkozen tot AVROTROS Jong Klassiek en bracht ze haar debuut-cd uit. Ook Aidan Mikdad heeft een debuut-cd uitgebracht na zijn deelname aan KOHA. Het tweede jaar dat hij speelde op het Amstelveld zorgde KOHA voor zijn orkest debuut met niemand minder dan Sinfonia Rotterdam en werd hij door de NRC verkozen tot een van de 10 klassieke talenten van Nederland en België. Na het summa cum laude afstuderen aan het Conservatorium van Amsterdam heeft hij meerdere keren in het Concertgebouw opgetreden en studeert hij momenteel in Londen aan de Royal Music Academy.

Dit zijn enkele voorbeelden van de vele doorbraken van jong talent die KOHA als springplank hebben kunnen gebruiken voor hun carrière.

 

Oprichtster Tatiana Chevtchouk

Als jong meisje groeide zij op in geheime militaire kampen in Oekraïne en Rusland, geheel afgesloten van de buitenwereld. Een kleine speelgoedpiano als verjaardagscadeau opende voor Tatiana een nieuwe wereld. Toen Tatiana 10 jaar oud was ontfermde een officiersvrouw - die toevallig een professioneel pianodocente was - zich over haar en erkende haar natuurlijk talent. Zij leerde vanaf toen wat muziek voor mensen kon betekenen: verbinding, inspiratie en passie. Deze waarden zijn dan ook de fundering voor Klassiek op het Amstelveld: ‘’Als kind was mijn moeder mijn enige publiek. Ik leerde al snel de kracht van muziek. Het bood ons troost in moeilijke tijden.” Sinds Tatiana in 1999 naar Nederland kwam werkte ze dag en nacht aan haar passie om jonge talenten de mogelijkheid te geven hun talent te ontwikkelen. Zonder enige kennis van de Nederlandse taal en slechts een handjevol Engelse woorden begon Tatiana met het geven van pianolessen en richtte een eigen pianoschool op. De 80 pianoleerlingen per week en 2 jonge kinderen waren voor Tatiana geen hindernis om haar droom, een vrij toegankelijk podium voor jong klassiek talent, waar te maken. Door haar sterke passie en haar kracht tot het verbinden van mensen wist ze een groot (inter)nationaal netwerk van professionele musici samen te brengen die haar visie deelden. Een podium, waar zowel jonge amateurs als toptalenten samen hun liefde voor muziek delen, met grote namen als Alexander Gavrylyuk, Simone Lamsma en Amsterdam Sinfonietta.