Rotterdam,
14
juni
2019
|
10:08
Europe/Amsterdam

Dilemma Doolhof, de nieuwste kunstinstallatie van Mothership opent in Bergen op Zoom

Interactief kunstwerk maakt impact van Tweede Wereldoorlog tastbaar

Samenvatting

Donderdag 13 juni opende het Dilemma Doolhof, de nieuwe interactieve installatie van kunstproducent Mothership. De bijzondere installatie is geplaatst tussen het Canadese en Britse ereveld in Bergen op Zoom en stelt bezoekers voor ingrijpende keuzes in conflictsituaties uit het heden en verleden. Tijdens een wandeling door het doolhof wordt de impact van de Tweede Wereldoorlog tastbaar en invoelbaar gemaakt en overgedragen aan volgende generaties. Het Dilemma Doolhof is een concept van Mothership en ontwikkeld voor Brabant Remembers, in samenwerking met gemeente Bergen op Zoom en Heijmans. Burgemeester van Bergen op Zoom Frank Petter, voorzitter van Stichting Crossroads Brabant ’40-’45 Ton Rombouts, commissaris van de Koning provincie Noord-Brabant Wim van de Donk en de Canadese ambassadeur Sabine Nölke waren bij de opening aanwezig. Het doolhof zal een jaar in Bergen op Zoom blijven staan.

Levensbepalende keuzes
Het Dilemma Doolhof draait om ervaringen die levens voorgoed hebben veranderd en heeft als doel mensen van nu te raken met de keerpunten van toen. Door zich actief te verplaatsen in een verhaal en levensbepalende keuzes in te voelen, worden bezoekers bewust gemaakt van de betekenis van dergelijke keuzes. Het Dilemma Doolhof is één van de iconische projecten uit het programma van Brabant Remembers in opmars naar de viering van 75 jaar bevrijding van Nederland in 2020.

Het Doolhof
Het Dilemma Doolhof bestaat uit witte kruizen die refereren aan het ‘veld van eer’ waar gevallen militairen uit de Tweede Wereldoorlog begraven liggen. Ook deze mannen hebben ooit een levensbepalende keuze gemaakt. De kruizen vormen samen het doolhof met kruispunten, maar worden pas als zodanig ervaren als het hele doolhof is doorlopen. Vanaf een verhoogd podium is de vorm te zien is, met een verwijzing naar de erevelden.

Het doolhof is gerealiseerd door Heijmans en Brouhaha. Theatermaker en scriptschrijver Patrick Feijen schreef het script voor het doolhof. De verhalen zijn te horen aan de hand van audio-installaties die bij de kruispunten zijn ingebouwd. Aangekomen bij een kruispunt wordt de bezoeker een vraag gesteld. Een vraag die ten tijde van de Tweede Wereldoorlog consequenties had voor het vervolg van een leven. Op basis van de keuze gaat de bezoeker links of rechtsaf. Iedere beslissing leidt tot een andere uitkomst.

Het hele doolhof is zo prikkelvrij mogelijk zodat men zich geheel kan focussen op het verhaal en de keuzes die men moet maken. Het doolhof, gemaakt van duurzame materialen, ‘zweeft’ een aantal centimeter boven de grond, waardoor bladeren vrij onder het doolhof door bewegen en is gratis toegankelijk.

Aanleiding
In 2019-2020 is het 75 jaar geleden dat de provincie Noord- Brabant werd bevrijd uit handen van de Duitse bezetter. Eind 1944 werd het zuiden van Nederland bevrijd tijdens Operatie Market Garden en de Slag om de Schelde. Het noorden bleef bezet tot mei 1945. In Brabant wordt deze 75 jaar vrijheid herdacht en gevierd met het programma en de campagne Brabant Remembers. Brabant Remembers vertelt de persoonlijke verhalen over WOII: groot of klein, over mobilisatie, verzet, collaboratie of bevrijding. Vijfenzeventig verhalen waarin een levensveranderende keuze centraal staat. Samen met gemeenten en partners worden deze verhalen vertaald naar een innovatief cultureel programma in 2019-2020. Brabant Remembers is een initiatief van Stichting Crossroads Brabant ‘40-’45, een samenwerkingsverband van Nationaal Monument Kamp Vught, Oorlogsmuseum Overloon, Bevrijdende Vleugels Best, Generaal Maczek Memorial, Bevrijding Brabantse Wal, Erfgoed Brabant, VisitBrabant en de Brabantse WO2 musea. Brabant Remembers wordt mogelijk gemaakt door de provincie Noord-Brabant en vfonds. Samen gaan ze op zoek naar manieren om het omvangrijk WOII-erfgoed van de provincie een duurzame impuls te geven en om het WOII-erfgoed voor een groter, (inter-) nationaal toeristisch publiek te ontsluiten.

Om stil te staan bij de gebeurtenissen uit de oorlog is door de initiatiefnemers gekozen voor een benadering vanuit het persoonlijk perspectief. Aanvullend op de traditionele kransleggingen en feesten wordt nu de focus gelegd op de ervaringen van mensen die de oorlog hebben meegemaakt, zowel aan de kant van de burgers als aan die van de strijders.

Over Mothership
Sinds haar start in 2005 heeft Mothership meer dan 500 projecten geïnitieerd in binnen- en buitenland met als doel kunst naar de mensen te brengen. Ook al brengen de projecten het bedrijf tot ver buiten de landsgrenzen zit Rotterdam verankerd in het DNA van Mothership. Mothership ontwikkelt concepten en legt voor opdrachtgevers een visie neer om met kunst een boodschap inzichtelijk te maken. Dat dat heel goed werkt heeft Mothership onder andere laten zien door de Markthal in Rotterdam een monumentaal karakter mee te geven door de toepassing van het kunstwerk op het plafond. Naast het samenwerken met vele kunstenaars werkt Mothership verschillende projecten ook zelf uit en doet dat in samenwerking met Studio Jeroen Everaert, tevens oprichter en mede eigenaar van Mothership.

Boilerplate

Informatie over Dilemma Doolhof en Brabant Remembers

Locatie: Bergen Op Zoom - Ruytershoveweg (navigatie instellen op Canadese Begraafplaats Bergen op Zoom) 
Website: https://www.brabantremembers.com
Facebook: https://www.facebook.com/brabantremembers/
Instagram: https://www.instagram.com/brabantremembers/