Rotterdam,
18
september
2018
|
17:21
Europe/Amsterdam

Française Michèle Lainé als tweede genomineerd voor Wijnvrouw van het Jaar 2019

Nationale award van Het Wijntheater zet wijnvrouwen in de schijnwerpers

Samenvatting

Tijdens de horecavakbeurs Gastvrij Rotterdam is op dinsdag 18 september de tweede nominatie voor Wijnvrouw van het Jaar 2019 bekend gemaakt. Register vinoloog Barbara Verbeek (Wijntheater & Champagnebar) benoemde de Franse Michèle Lainé als tweede kanshebber voor de felbegeerde titel.

Fotocredits: Nathan Mooij. (Foto 1) Vlnr de vakjury Clarissa Slingerland MissPublicity, Jacques Hermus culinair journalist, Michèle Lainé (tweede genomineerde voor wijnvouw van het jaar) en Barbara Verbeek register vinoloog.

Michèle Lainé
De Française Michèle Lainé komt uit Normandië: dé regio voor de mooiste cider, calvados, boter, kazen en natuurlijk fruits de mer. Michèle begon haar carrière in het luxe hotelsegment als pr-manager voor het vijfsterren Renaissance Amsterdam Hotel. Hoewel ze genoot van haar dynamische hospitality job, was het na twaalf jaar de hoogste tijd om een ander avontuur aan te gaan. Voor Sopexa, een Frans marketing- en communicatiebureau gespecialiseerd in de Franse landbouwsector, hielp Michèle vervolgens haar klanten met hun marketingstrategie voor de Nederlandse markt en organiseerde zij tal van marketingacties en evenementen voor haar Franse klanten in de food- en wijnsector. Tevens ging Michèle regelmatig op pad in haar moederland en bezocht zij samen met journalisten, bloggers en sommeliers bijzondere wijngebieden. Ze organiseerde vele lunches en diners, wijnproeverijen en beurzen en schreef kilometers aan persberichten. In al die jaren bouwde Michèle een groot netwerk op in de food- en wijnsector, want samenwerken met mensen is wat ze het liefste doet.

Nadat de Nederlandse vestiging van Sopexa in 2016 haar deuren sloot, ging Michèle aan de slag als exportconsulent voor Franse wijnen, gedistilleerd en overige Franse drankjes bij Business France: de commerciële afdeling van de Franse Ambassade in Nederland. Ook bij Business France adviseert en helpt zij Franse bedrijven die interesse hebben in de Nederlandse markt. Michèle hoopt nog jaren haar marketing- en communicatieactiviteiten voort te zetten om de aandacht van Nederland voor haar geboorteland en Franse producten te blijven trekken.

Wijnvrouw van het Jaar 2019 award
De laatste jaren zien we steeds meer krachtige, energieke en gedreven vrouwen die zich op een bijzondere manier inzetten in de wijnwereld. Zij is iemand die met haar werk, passie, kennis of creaties de wijnwereld nog mooier heeft gemaakt. Volgens Barbara Verbeek is het daarom de hoogste tijd om deze wijnvrouwen in de spotlight te zetten. Elk kwartaal zal een nieuwe wijnvrouw van het seizoen gekozen worden, waarvan Birthe van Meegeren de eerste genomineerde is. De Wijnvrouw van het jaar award is een nieuw initiatief van het Wijntheater en PR bureau MissPublicity.

De volgende genomineerde wordt bekend gemaakt op dinsdag 9 oktober om 15:00 uur in het Wijntheater tijdens BBB in Maastricht. Na een jaar, wanneer alle genomineerden een podium hebben gekregen, wordt tijdens Villa’s Culinair Wijntheater 2019 bekend gemaakt wie van de vier gekozen vrouwen zich ‘Wijnvrouw van het jaar’ mag noemen.

Boilerplate

Over het Wijntheater
Het kloppend hart van het Wijntheater is de sfeervolle bedoeïenentent van oesterman Barend Havenaar en Register vinoloog Barbara Verbeek. In een decor uit grootmoederstijd, muziek van vinyl uit de jaren 60 & 70 en schommelstoelen kunnen bezoekers hier terecht voor educatieve shows over wijn, glaswerk en oesters. De gastvrouwen in vintage kleding en burlesque gestyled, zorgen samen met de vinyl-dj’s voor een ongedwongen warme sfeer in het Wijntheater onder het genot van een goed glas wijn.
www.wijntheater.nl

Over MissPublicity
MissPublicity creëert zichtbaarheid in media voor verschillende lifestyle merken en bedrijven uit de hospitality, evenementen en culturele sector. In het portfolio zijn merken te vinden als Union, Pathé, LELO, Orangina, MaMa Kelly en Dudok Groep. MissPublicity vindt haar wortels in Rotterdam en heeft daarnaast een vestiging in Antwerpen en vanaf begin 2016 ook in Amsterdam. Het bedrijf is onderdeel van de Publicity Group, waaronder ook ArtPublicity valt. Het laatste richt zich op bedrijven uit de kunst & cultuur sector. MissPublicity werd in 2003 opgericht door Clarissa Slingerland.
www.misspublicity.nl


Wijnvrouw van het Jaar
Website: www.wijnvrouwvanhetjaar.nl
Facebook: www.facebook.com/wijnvrouwvanhetjaar