Rotterdam,
10
oktober
2018
|
13:15
Europe/Amsterdam

Monique Breuer derde nominatie voor Wijnvrouw van het Jaar 2019

Nationale award van Het Wijntheater zet wijnvrouwen in de spotlights

Tijdens BBB in Maastricht op 9 oktober hebben register vinoloog Barbara Verbeek (Wijntheater & Champagnebar) en interim jurylid Janna Meppelink wijnmaakster Monique Breuer benoemd tot kanshebber voor de titel Wijnvrouw van het Jaar 2019. Monique maakt hiermee als derde kandidaat kans op de felbegeerde prijs die tijdens Villa’s Culinair Wijntheater 2019 wordt uitgereikt. Monique Breuer maakte haar eigen wijn Pinot Noir Serendipity. Haar tweede pinot noir wordt in september 2019 gelanceerd.

Monique Breuer
Waar velen dromen, maar niet doen, ging Monique Breuer de uitdaging aan haar droom te verwezenlijken. Naast haar werk als marketing- en communicatieadviseur wilde Monique meer weten over wijn. Ze volgde een cursus die later de start bleek van een nieuw leven. Vele wijncursussen later studeerde ze in 2014 af als vinoloog. Drie jaar eerder krabbelde Monique een zinnetje op papier: 'In 2015 wil ik een Pinot Noir Serendipity gemaakt hebben.' En dat is gelukt!

Een eigen wijn maken is beslist geen kleinigheid. Een baan, studeren en ondertussen werken op een wijngaard: er moesten veel hobbels worden genomen. Maar de Amersfoortse liet zich niet tegenhouden. Moniques motto ‘Let it go and let it flow’ leidde tot een prachtige reis die eindigde in de realisatie van haar eigen wijn: Pinot Noir Serendipity. De wijn werd gelanceerd in de wijngaard van Hoog Beek en Royen in Zeist, die ze ook hielp aanplanten. Daarnaast zat ze tevens in het bestuur van de Nederlandse wijngaardeniersgilde.

Ondertussen heeft Monique vijf jaargangen van haar Pinot Noir Serendipity gemaakt. Maar klaar met dromen is ze niet. Haar nieuwe uitdaging: zes pinot noirs maken in zes verschillende landen. Om meer ervaring op te doen, doet ze nu twee oogsten per jaar. In 2017 in Bourgogne en in 2018 in de Ahr in Duitsland. In 2019 staat Oregon op het programma en 2020 wellicht New Zeeland. Haar tweede pinot, in samenwerking met het Duitse wijnhuis Kriechel, wordt in september 2019 gelanceerd. De andere vier pinot noirs zullen de komende jaren volgen.

Wijnvrouw van het Jaar 2019 award
De laatste jaren zien we steeds meer krachtige, energieke en gedreven vrouwen die zich op een bijzondere manier inzetten in de wijnwereld. Zij is iemand die met haar werk, passie, kennis of creaties de wijnwereld nog mooier heeft gemaakt. Volgens Barbara Verbeek is het daarom de hoogste tijd om deze wijnvrouwen in de schijnwerpers te zetten. Elk kwartaal zal een nieuwe wijnvrouw van het seizoen gekozen worden, waarvan Birthe van Meegeren de eerste genomineerde is. De tweede nominatie was voor Française Michèle Lainé. De Wijnvrouw van het jaar award is een nieuw initiatief van het Wijntheater en PR bureau MissPublicity.

De volgende genomineerde wordt bekend gemaakt op de Huishoudbeurs in de RAI. Na een jaar, wanneer alle genomineerden een podium hebben gekregen, wordt tijdens Villa’s Culinair Wijntheater 2019 bekend gemaakt wie van de vier gekozen vrouwen zich ‘Wijnvrouw van het jaar’ mag noemen. 

Over het Wijntheater
Het kloppend hart van het Wijntheater is de sfeervolle bedoeïenentent van oesterman Barend Havenaar en Register vinoloog Barbara Verbeek. In een decor uit grootmoederstijd, muziek van vinyl uit de jaren 60 & 70 en schommelstoelen kunnen bezoekers hier terecht voor educatieve shows over wijn, glaswerk en oesters. De gastvrouwen in vintage kleding en burlesque gestyled, zorgen samen met de vinyl-dj’s voor een ongedwongen warme sfeer in het Wijntheater onder het genot van een goed glas wijn.

Over MissPublicity
MissPublicity creëert zichtbaarheid in media voor verschillende lifestyle merken en bedrijven uit de hospitality, evenementen en culturele sector. In het portfolio zijn merken te vinden als Union, Pathé, LELO, Orangina, MaMa Kelly en Dudok Groep. MissPublicity vindt haar wortels in Rotterdam en heeft daarnaast een vestiging in Antwerpen en vanaf begin 2016 ook in Amsterdam. Het bedrijf is onderdeel van de Publicity Group, waaronder ook ArtPublicity valt. Het laatste richt zich op bedrijven uit de kunst & cultuur sector. MissPublicity werd in 2003 opgericht door Clarissa Slingerland.

Wijnvrouw van het Jaar
Website: www.wijnvrouwvanhetjaar.nl
Facebook: www.facebook.com/wijnvrouwvanhetjaar