Rotterdam,
05
september
2022
|
14:41
Europe/Amsterdam

Xenos maakt duurzaamheid assortiment transparant

Samenwerking met GSES eerste grote stap in duurzamer shoppen

Samenvatting

Xenos, de verrassendste retailer van Nederland, laat vanaf vandaag online de impact zien van haar assortiment op mens, milieu en maatschappij. De winkelketen geeft hiermee gehoor aan de wensen van haar klanten. Uit recent klantonderzoek kwam naar voren dat ruim 65% van hen meer over de duurzaamheid van producten wil weten én dat zij geholpen wil worden om duurzamer te shoppen. Om de impact in kaart te brengen, is Xenos een samenwerking aangegaan met GSES (het Global Sustainable Enterprise System) en maakt het gebruik van de Nature Impact Rating, die is gebaseerd op de GSES Score.

Xenos

In de webshop van Xenos wordt nu per product de impact op mens, milieu en maatschappij geïllustreerd met behulp van groene blaadjes. Hoe meer groene blaadjes, hoe minder negatieve impact het product heeft. Linda Keijzer, CEO Xenos: “We zijn de eerste retailer in Nederland die van het assortiment de impact toont op de natuur. Met behulp van de Nature Impact Rating van GSES zijn we in staat om transparant te zijn over nagenoeg alle producten.” De klant krijgt meer informatie over de totstandkoming van de beoordeling door op de groene blaadjes bij een product te klikken.

Duurzame ambities

Steeds meer consumenten, bedrijven en overheden zien het als hun eigen verantwoordelijkheid om duurzaam (in) te kopen. Voor de consument was het nog lastig om bij een aankoop zelf te beoordelen hoe duurzaam een product of dienst in elkaar steekt. De inzet van GSES maakt het voor iedere partij een stuk gemakkelijker om dit te vergelijken. Xenos wil een inspirerend voorbeeld zijn voor andere retailers en laat met de inzet van de Nature Impact Ratings van GSES zien dat zij er alles aan doet om bij te dragen aan een mooiere wereld. Maatschappelijk verantwoord en bewust aankopen doen wordt hiermee een stuk gemakkelijker.

Over GSES

De Nature Impact Rating is gebaseerd op de score van het Global Sustainable Enterprise Systeem (GSES). GSES is een Nederlandse organisatie die een universele taal biedt op het gebied van duurzaamheid. Het is actief in meer dan 110 landen en heeft inmiddels 70.000 actieve gebruikers. Kelly Ruigrok, CEO GSES: “Ons platform meet, verifieert en beoordeelt duurzaamheidsprestaties van producten en organisaties. Dit doen we door meer dan 560 duurzaamheidsnormen te vertalen in een universele score en standaard, waardoor gemeenschappelijk begrip ontstaat. We zijn enorm trots op de samenwerking met Xenos, die als eerste retailer de consument heel transparant informeert over de duurzaamheid van haar producten.”

De universele taal van de GSES-score kan op zowel de gehele organisatie als op een project, dienst of product worden toegepast. Op productniveau wordt gekeken naar drie ‘footprint standaarden’: de CO2 footprint, de circulaire footprint en de gezondheid footprint. GSES zet de standaard voor een universele taal die voor iedereen begrijpelijk is en helpt om bewust te handelen op het gebied van duurzaamheid.

GSES

Meer informatie over GSES

Website:         
https://gses-system.com/
LinkedIn:         
https://www.linkedin.com/company/global-sustainable-enterprise-system/    

 

Meer informatie over Xenos

Website:         
https://www.xenos.nl/