Rotterdam,
28
mei
2020
|
13:49
Europe/Amsterdam

Horeca na corona: ja, we zijn weer open

Het inspirerende boek over de horeca in het ‘nieuwe normaal’

Samenvatting

De horeca kijkt al tien weken reikhalzend uit naar de heropening van de ruim 40.000 zaken in Nederland op 1 juni 2020. De wereld van uit eten gaan en een drankje doen is compleet veranderd door de anderhalve meter economie. Horeca-experts Wouter Verkerk en Gijsbregt Brouwer doken onder en beschreven op een positieve manier hoe de nieuwe horeca eruit zal zien: van reserveren met apps tot beschermende schermen en van zelf je wijn inschenken tot de heilige graal van het terras.

Wouter Verkerk (links), Gijsbregt Brouwer (rechts)

Waar het allemaal begon
Wouter Verkerk en Gijsbregt Brouwer kennen elkaar al jaren, maar werkten pas voor het eerst met elkaar samen op 9 maart 2020. Toen verzorgden ze een sessie met de titel ‘Wat verwacht de gast van 2030?’. De bijeenkomst was georganiseerd door de gemeente Zwijndrecht, bedoeld voor horecaondernemers uit de gemeente. Er werd door sommige aanwezigen wat lacherig gedaan over het toen pas ingevoerde handenschudverbod, een enkeling vond het echt onzin. Zes dagen later werd bijna de volledige Nederlandse horeca gesloten door de overheid en brak er een tijd aan die niemand ooit eerder heeft meegemaakt en niet gauw meer zal vergeten. Dat was het moment voor de twee experts om de handen in een te slaan – digitaal – en te beginnen aan hun boek, bedoel om de 400.000 mensen in de horeca een hart onder de riem te steken en de 17 miljoen gasten op de hoogte te brengen van de veranderingen die hen te wachten staan als ze straks weer uiteten gaan of een drankje gaan drinken.

Alles over het nieuwe normaal
Het boek leest goed weg, is opmonterend en biedt inspiratie en inzicht over hoe het nu met de branche verder gaat en hoe het verder moet. Gijsbregt en Wouter gaan op 31 thema’s met elkaar in dialoog, over legopakketten en drive-thru dreams, over de superhost, over nu een nieuwe zaak beginnen en nog veel meer. Ook staan er twaalf interviews in met mensen uit de horecabranche, van de ontslagen medewerker tot de strandtenteigenaar. Het boek sluit af met een bezoek aan de anderhalve meter economie, voordat deze officieel bestond: een biertje drinken aan de bar met andere gasten op anderhalve meter, bestellen via de app en eenrichtingsverkeer in het restaurant.

Over Wouter en Gijsbregt
Wouter Verkerk werkt vanaf zijn twaalfde in de horeca, nou ja werken, zijn eerste baantje was natuurlijk meer 'helpen'. Na de Hotelschool in Apeldoorn werkte hij in verschillende managementfuncties voor horeca uitzendbureaus voordat hij in 2010 zijn eigen bedrijf startte. Wouter is trainer, adviseur en inspirator. Hij schrijft columns en boeken over gastvrijheid en horeca. Ook ontwikkelde hij verschillende gastvrijheidsmethodes en horecaconcepten. Wouter is horecaverslaafd en bezoekt werkend, recreërend, genietend en ook soms ergerend ruim 200 horecabedrijven per jaar.

Gijsbregt eet al meer dan een decennium elke dag buiten de deur. Daar kwam op 16 maart 2020 rücksichtslos verandering in. Hij is oprichter van de bekende food website de Buik, met edities in Rotterdam en Amsterdam en de Buik Food Marketing Agency. Daarnaast geeft de Rotterdamse trendwatcher lezingen over ‘all things food’ en doet hij food trendtours door steden als Rotterdam, Amsterdam en Antwerpen. Ook is hij host van diverse podcasts over eten, drinken en gastvrijheid. Gijsbregt schrijft al zijn hele leven en is gepubliceerd in veel bekende media, print en online, maar hij schreef nog nooit een boek. Daar is nu verandering in gekomen.