Rotterdam,
16
november
2018
|
11:34
Europe/Amsterdam

Ondernemen in de restaurantsector: zakelijk leren denken vanuit liefde voor het vak

Samenvatting

Hotelschool The Hague en Uitgeverij PS: bv presenteren vol trots het boek ‘Ondernemen in de restaurantsector’. Het eerste exemplaar werd door Jeroen Oskam (Hotelschool The Hague, links op de foto) overhandigd aan chef-kok Joris Bijdendijk in de keuken van RIJKS®. Het boek is een verzameling van bevindingen uit de onderzoekswereld. Hiermee streeft Hotelschool The Hague ernaar het zakelijke inzicht in de sector te vergroten. Dit met als doel om het aantal bedrijven dat in moeilijkheden raakt - met alle financiële maar ook persoonlijke gevolgen van dien - terug te brengen.

Zwaarte van het beroep wordt onderschat
Een van de redenen waarom het in de restaurantsector mis kan gaan, signaleren de auteurs, is dat de zwaarte van het beroep wordt onderschat. Restaurantondernemers maken zeer lange dagen, en het familieleven komt vaak in het teken te staan van het bedrijf. Een van de belangrijke ontwikkelingen van de laatste jaren is ketenvorming en schaalvergroting. Bedrijven worden groter, ons uitgaansgedrag verandert, maar tegelijkertijd botst dit met het “romantische” beeld dat er bestaat van het beroep. Volgens Hotelschool The Hague ontbreekt bij sommige restaurantinitiatieven de zakelijke kennis, zowel bij ondernemers als bij investeerders. Ondernemers gaan - bij wijze van spreken - ‘met een plastic tas vol bonnetjes naar de bank’.

Historisch perspectief
Het boek plaatst de restaurantsector in historisch perspectief. Vervolgens wordt er ingegaan op de trends en ontwikkelingen in de restaurantmarkt, het economisch sentiment, succes- en faalfactoren, de ondernemer en technologie. Het belang van talent management en het opstellen van een bedrijfsplan komen ook uitvoerig aan bod. Sommige resultaten in dit boek zijn gebaseerd op eigen onderzoek, een groot deel van de inzichten is ontleend aan bevindingen in buitenlandse studies. Soms zijn deze bevindingen zo over te nemen, maar andere aspecten van de restaurantmarkt zijn niet vergelijkbaar in verschillende landen. Er ligt een taak voor de restaurantbranche om, samen met de kennisinstellingen, de markt beter in beeld te brengen. Dit kan door meer specifiek onderzoek te doen naar bijvoorbeeld bedrijfsfalen, consumentenkeuzes en factoren voor succesvol ondernemerschap binnen de Nederlandse context.

Het boek is onmisbaar voor restaurantprofessionals, maar ook voor studenten, docenten, toeleveranciers en startende ondernemers. Wie de restaurantwereld wil doorgronden, of zijn of haar eigen restaurant eens onder de loep wil nemen, zal aangenaam verrast zijn door de inhoud. Het boekwerk biedt handvatten om beter te (leren) ondernemen en is verkrijgbaar in de webshop van Uitgeverij PS: bv.

Over Hotelschool The Hague
Hotelschool The Hague is opgericht in 1929 en is daarmee een van de oudste onafhankelijke hotelscholen ter wereld. De school heeft twee campussen, een in Den Haag en een in Amsterdam, met meer dan 2500 studenten en 200 medewerkers. Hotelschool The Hague is sinds 2014 vijf keer uitgeroepen tot beste publieke Hotelschool van Nederland. In 2017 had de school volgens keuzegids HBO de beste Master bedrijfskunde. Afgestudeerden van Hotelschool The Hague bekleden wereldwijd managementposities in de gastvrijheidsbranche. www.hotelschool.nl

Over Uitgeverij PS: bv
Uitgeverij PS: bv is hét kennisplatform voor de horeca. Titels zijn Hospitality Management, Lunchroom, De RestaurantKrant, Bed & Breakfast, De CaféKrant en Hotelbouwplannen. Verder geeft Uitgeverij PS: bv een aantal specials uit, zoals Hotel & F&B, Hotel & Design en De CuliTip en organiseert ze events, zoals HotelTech en verzorgt HM Academy trainingen voor horecaprofessionals. Daarnaast heeft ieder horecavakblad een eigen nieuws- en informatiewebsite. www.uitgeverijps.nl.

Informatie & interviews
Voor meer informatie of een telefonisch interview kunt u contact opnemen met Jeroen Oskam, Directeur Research Centre bij Hotelschool The Hague. Dat kan via (06) 1202 0254. E-mail: j.oskam@hotelschool.nl.