21
juli
2022
|
15:24
Europe/Amsterdam

Zonnige eerste aandeelhoudersvergadering A La Plancha feestelijk van start

Succesvolle jaarvergadering met Noordereilandbewoners en vaste bezoekers

A La Plancha, het visrestaurant op het Noordereiland in Rotterdam, is in de afgelopen tien jaar uitgegroeid tot een begrip in Rotterdam. Wat in 2012 begon als een evenement van twaalf dagen, is inmiddels een populaire zomer spot aan de Maas die door Rotterdam massaal in de armen is gesloten. Sinds vorig jaar is dit niet alleen als zomer pop-up restaurant te bezoeken, maar ook als vaste locatie aan wal waar je het hele jaar door terecht kunt. Bij ‘A La Plancha aan wal’ geniet je van lunch of diner, Spaanse tapas en cocktails met uitzicht op de skyline van Rotterdam. Uniek aan het concept van A La Plancha is dat het sinds vorig jaar eigendom is van inwoners van het Noordereiland en andere betrokken. Door middel van aandeelhouderschap zijn alle aandelen uitgegeven aan omwonenden en betrokkenen, waarbij zij het eerste (buurt)restaurant in Rotterdam zijn dat in bezit is van de burgers. Tijdens een eerste aandeelhoudersvergadering op 14 juli kwamen stakeholders samen om terug- en vooruit te blikken op de plannen van A La Plancha. Ook werd bekend gemaakt dat er een nieuwe bedrijfsleider (patron) aan boord komt en is het zelf gebrouwen gember biertje van A La Plancha geïntroduceerd dat vanaf begin augustus verkrijgbaar is.

Ontmoeten, informeren en genieten
Tijdens de zonnige eerste jaarvergadering waarbij ruim 60 aandeelhouders aanwezig waren, werd er terug- en vooruitgeblikt op de plannen van A La Plancha. Na ontvangst door de nieuwe bedrijfsleider van ‘A La Plancha aan Wal’ met een drankje, oesters en haring, volgde een vraaggesprek. Hierbij kwamen Simon Voorbergen, financieel specialist en aandeelhouder, Tim Zwart, Patron van A La Plancha en Hans Mosselman, initiatiefnemer van het concept aan het woord. Stakeholders kregen de kans om vragen te stellen en hun input te geven voor de komende jaarplannen. Ook is er oproep gedaan op geïnteresseerden voor een bestuursfunctie, waarvoor meerdere aandeelhouders zich hebben aangemeld. Tijdens de vergadering werd door kunstenaar Hans Kok live een schilderij met daarop het Noordereiland geschilderd, welke na afloop is geveild voor een mooi bedrag. Verder werd de nieuwe menukaart voor A La Plancha aan wal geïntroduceerd, waarbij de aanwezigen verschillende Spaanse tapas mochten proeven. De avond werd feestelijk afgesloten met zomerse deuntjes van DJ Ricky da Dragon en een mooie performance van danser Davin.

Vaste locatie voor en door Rotterdammers
A La Plancha, ontstaan uit een buurtinitiatief, is tien jaar later nog steeds sterk verbonden met het Noordereiland en haar bewoners. De vele vaste bezoekers vormen de ambassadeurs van het concept. Omdat de Noordereilanders altijd de belangrijkste stakeholders zullen blijven, betrekt A La Plancha hen op een unieke manier; als medewerker, aandeelhouder, leverancier of vrijwilliger. Zo maakt A La Plancha samen met de stakeholders een ontmoetingsplek aan de Van der Takstraat 2, wat volgens veel eilanders de mooiste plek van het Noordereiland is. Sinds de overname van het voormalige café op de hoek, transformeert deze locatie naar een toegankelijke horecagelegenheid waar iedereen welkom is. Met de recentelijk verkregen vaste vergunningen voor zowel de plaat, A La Plancha aan wal en het voorliggende terras  blijft de zaak nu definitief een favoriet op het Noordereiland.

Eigen (gember)bier
A La Plancha heeft in samenwerking met partner en bierleverancier Gulpener een eigen bier ontwikkeld. De match met Gulpener is niet bij toeval ontstaan, maar omdat de twee bedrijven qua visie en waardes goed op elkaar aansluiten. Net als dat A La Plancha een positieve impact probeert te hebben op de omgeving, draagt Gulpener ook bij aan de buurt door de granen en hop van boeren uit de omgeving te halen. A La Plancha wilde een zomers biertje met gember en een frisse afdronk, waar je heerlijk van kunt genieten op een warme zomerdag. De brouwmeester van Gulpener heeft dit smaakprofiel vertaald naar een uniek recept met een bittertje van twee soorten hop en een laag alcoholpercentage van 4%. Ontwerper Nils Hilbers werkt op dit moment aan het etiket en de naam van het bier is onlangs bekend gemaakt. De naam ‘1000’ is bedacht door één van de certificaathouders en wijst op het bord langs de Maaskade bij A La Plancha met het kilometerraai getal 1000 erop. Dit getal geeft aan op hoeveel kilometer vanaf het begin van de vaarweg we ons bevinden. Het Noordereiland ligt dus op precies 1000 kilometer vanaf waar de Rijn (ja, het is inderdaad de Rijn die door de Maasstad loopt) te bevaren is. Op 5 augustus zal het nieuwe, limited editon bier op feestelijke wijze worden gelanceerd en wordt de eerste fles uitgereikt aan een “bekende” eilander. In eerste instantie zal het gemberbier in een oplage van 250 flessen van 75cl. worden gebrouwen, dus ga deze verfrissende limited edition in augustus zeker proeven bij A La Plancha!

Over A La Plancha
Lange tijd was er niks te beleven op de rivieroevers van het Noordereiland, het eiland in de Maas. In 2012 kwam daar verandering in, toen pop-up visrestaurant A La Plancha twaalf dagen lang de tafels dekte op het landhoofd van de oude Willemsbrug. Sindsdien weten Rotterdammers het Noordereiland te vinden: een plek om een vakantiegevoel te krijgen en het dagelijkse leven even te ontvluchten onder het genot van duurzaam gevangen vis en een goed glas wijn. A La Plancha is geen doel, maar een middel om mensen bij elkaar te brengen en van hun stad te laten genieten.